Hoe geven wij les vanuit ons kot?

Na de paasvakantie begint de vierde schoolweek waarin we vanuit ons kot les proberen te volgen. De eerste drie weken ging het over herhalingsleerstof, dingen die de leerlingen eerder al hadden gezien. Nu komt de volgende uitdaging op ons af: nieuwe leerstof. 

Tijdsinvestering:

We verwachten dat de leerlingen thuis de opgegeven taak dag per dag aanpakken. Door elke dag te werken voor school creëer je regelmaat en een goede werkhouding. Omdat zelfstandig werken lang niet zo eenvoudig is verwachten we niet dat de leerlingen de hele dag voor school werken. De taken zijn zo opgesteld dat leerlingen deze op ongeveer 3 tot 4 uur per dag moeten kunnen afwerken. De taken vinden de leerlingen op deze website. Op de pagina met de taken vinden de leerlingen ook een formulier terug met daarop enkele vragen over hoe hun dag verlopen is. Spoor je leerlingen aan om deze in te vullen.  Als het eens een dag minder gaat kan eventueel een taak een dagje verschoven worden. Probeer ervoor te zorgen dat de leerlingen vrijdagavond wel alle taken klaar te hebben en vrijwaar het weekend.

Welke taken krijgen mijn kinderen?

Kijk hiervoor eens op de pagina die bestemd is voor de leerlingen.  Elke week krijgen ze hun opdrachten via deze website. Deze komen zondagmiddag steeds online. Zo heeft u als ouders de tijd om te taken, als u dat wil, eens te bekijken. Laat uw kinderen nog niet zondag starten. Ontspanning tijdens het weekend is echt belangrijk.

Contactmomenten:

Als leerkracht ben ik elke dag om 9uur bereikbaar voor de leerlingen via ‘Praatbox‘. Dit is een online tool waarin eenvoudig (video-)gesprekken in groep gehouden kunnen worden. Zo krijgen de leerlingen de kans om vragen te stellen, nog eens met elkaar te spreken en kan ik als leerkracht ook op de hoogte blijven van hun vooruitgang. Dit moment is niet verplicht maar wel aan te raden. 

Wat wordt er van mij verwacht?

Het is niet de bedoeling om als ouder de rol van de leerkracht over te nemen. Probeer je kind waar mogelijk zelfstandig te laten werken. De opdrachten zijn hierop afgestemd. We verwachten dus zeker geen fulltime betrekking als ouder.

Probeer wel een plaats te voorzien waar je zoon of dochter op een rustige manier kan werken. Een laptop of tablet is uiterst handig om te werken voor de leerlingen. Als dit een probleem is kan je ook altijd contact met mij opnemen.

Vragen als ouder:

Je vragen en opmerkingen zijn welkom via mail: meesterfrederik@klasonline.be.
Dan kunnen we samen zoeken naar oplossingen, een moment om te bellen of Skypen… 

Enkele tips!

Maak een haalbare dagplanning

  • Denk samen na over jullie dagindeling: wat staat er vandaag op het programma en wanneer?
  • Spreek af wat jullie samen doen, en wat alleen.
  • Pas indien mogelijk de dagindeling van de school toe en plan de dag in 7 blokken: voormiddag deel 1, voormiddag pauze, voormiddag deel 2, middag, namiddag deel 1, namiddag pauze, namiddag deel 2. Plan activiteiten zoals eten, spelen, taken maken, speeltijd, schermtijd, lezen … in.
  • Schooltaken waarbij je kind hulp nodig heeft? Organiseer wat haalbaar is. Niet het aantal uren is in deze uitzonderlijke situatie het belangrijkst, wel regelmatig de leerstof herhalen.
  • Probeer elke dag dezelfde structuur aan te houden. Zo weet je kind wat er verwacht wordt en kan het beter wennen aan de nieuwe situatie thuis.
  • Kan je zelf je werk in blokken indelen? Stem jouw werktijd en de taken van je kind op elkaar af. Pauzeren kan samen, opnieuw aan de slag gaan ook.
  • Sta als ouder open voor feedback van je kind. Wat lukt, wat niet? Pas de dagindeling aan indien nodig.
  • Geef je kind een compliment wanneer het goed bezig is. Moedig het extra aan wanneer het moeizaam gaat.
  • Wees mild. Verwacht als ouder geen perfectie. Er zullen altijd dingen zijn die moeilijker lopen.

    Gebruik deze structuurkaarten

    Klik hier om de kaarten te downloaden. Maak elke dag aan de hand van deze kaarten een planning op. Overloop dit samen.
    Gebruik geen overbodige kaarten. Zeker voor leerlingen van het zesde leerjaar kan dit anders wat kinderachtig overkomen.

    Andere activiteiten

    Andere activiteiten voor thuis

    Daarnaast kan je kinderen ook andere activiteiten aanbieden. Laat ze: creatief aan de slag gaan met knutselopdrachten, koken, zelf video’s maken, luisteren naar luisterverhalen of gewoon lekker spelen. Ideetjes vind je hier! 

    Nog enkele vragen: FAQ

    Je kind moet ook nu blijven groeien, leren en vooruitgaan. In coronatijden is dat niet altijd makkelijk, maar wel noodzakelijk. De ontwikkeling van je kind is belangrijk. Door nieuwe leerstof vanop afstand te leren blijft je kind mee én houdt het de geest scherp. 

    Neen. Je moet niet zelf lesgeven of de leerstof uitleggen. Je vervangt de leraar niet

    Heb je thuis geen internet? Kan je kind daarom niet werken voor school? Neem contact op met de school. Je school kan hulp vragen aan Telenet of Proximus.

    Je kind leert maximaal 3 tot 4 uur per dag vanop afstand voor school. De taken zijn hierop afgestemd.

    Als je kind een evaluatie of toets krijgt op afstand, is dat alleen om na te gaan in welke mate je kind de leerstof onder de knie heeft en om je kind feedback te geven. 

    Bij preteaching krijg je kind de leerstof 2 keer aangeboden: 

    • De eerste keer leert je kind de nieuwe leerstof vanop afstand.
    • De tweede keer tijdens de les op school.  Tijdens de les komen we later dus opnieuw terug op de leerstof. We bekijken dan rustig hoe ver iedereen staat en hier wordt rekening mee gehouden.

    Toch even moeilijk?

    Bekijk deze 5 tips.

    Misschien kunnen ze je wel helpen om de problemen aan te pakken.

    Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

    Aarzel niet om contact op te nemen.

    Zit je toch met vragen, opmerkingen, tips of interessante anekdotes, kan je altijd even mailen naar:

    meesterfrederik@klasonline.be

    Ik probeer zo snel mogelijk voor een antwoord te zorgen!

    Je kan ook altijd contact opnemen met de school. Dit kan op:  0476/89.69.71